dinsdag 2 september 2014

Setje voor een pietenmeisje oftewel pietenpakje: het rokje

Ik weet het, de Sint is nog lang niet in het land. Maar gezien het feit dat ik 3 pietenoutfits wil maken kan ik maar beter op tijd beginnen... Vorig jaar was een pietenjurkje mijn allereerste naaiproject. Ik maakte er meteen 2:

Het waren zogenaamde pillowcase dresses van donkerblauw velours de panne, versierd met goudgalon, kant en roze velours de panne. Niet slecht gedaan voor een eerste keer, al zeg ik het zelf.

In de tussentijd heb ik veel geleerd, geoefend en gemaakt. Nu ga ik een stapje verder! Ik wilde deze keer een tweedelig setje maken, het jurkje kroop te veel op. Een rokje met een bovenstuk in dit geval. Ik heb het patroon van Fleecefun voor een rokje al eerder gemaakt, het is een ├╝berschattig patroon voor een plooirokje. Dus mijn idee was om voor de buitenplooien donkerblauw velours de panne te gebruiken en roze voor de binnenplooien. Je kunt dit rokje ook in allerlei andere stoffen maken, waaronder fleece en tricot.

Aangezien ik dagen nodig had vorig jaar om iets te vinden voor het maken van een pietenpakje voor een kind onder de 4 zal ik, behalve de link plaatsen waar ik het patroon vond, ook stap voor stap uitleggen hoe ik alles in elkaar heb gezet. En dan met name voor alle mama's die in een vlaag van verstandsverbijstering net als ik ineens bedenken dat hun kindje een pietenpakje nodig heeft. En dat zelf gaan maken terwijl ze nog nooit iets genaaid hebben. Ik had zelf een naaimachine op Marktplaats gekocht waar ik 4 jaar niets mee gedaan had, behalve 1 x een layout bestikt.

Het gaat waarschijnlijk niet in 1 blog passen maar ik zal in een extra post altijd de link vermelden naar de eerdere post.

Stap 1:
het patroon in elkaar zetten.

Aangezien het een pdf-patroon is (en dus op A4 afgedrukt wordt) moet je alles nog aan elkaar plakken. Kan in dit geval absoluut niet verkeerd gaan, er zit namelijk een extra voorbeeldplaatje bij hoe je alles aan elkaar bevestigt.

Ik hoor jullie al denken: "wat heeft zij in hemelsnaam voor plakband in huis???". Nou, de gewone plakband heb ik tussen alle verhuisdozen nog niet teruggevonden en de enige opties waren duct-tape en washi-tape. Het laatste maar gekozen, ik vond duct-tape toch iets te veel van het goede...

Stap 2:
Uitknippen van de patroondelen.

Het patroon is in dit geval voor 2 leeftijdscategori├źn: 12 tot 18 maanden, en 24 maanden. De volgende maat die te verkrijgen is is maat T4, dus voor een 4-jarige. Je hebt ook nog de keus uit 2 varianten: mini en knielengte. Ikzelf heb gekozen voor het laatste, kunnen de dames het volgend jaar ook nog aan.


Stap 3:
Knippen van de stof.
Allereerst speld je de patroondelen op de stof. Als je een stof gekozen hebt met een vleug let er dan op dat je de delen allemaal met de vleug de zelfde kant op laat gaan. Dit patroon is inclusief naadwaarde, dit betekent dat je de stof precies naast de rand van het patroondeel afknipt. Zonder naadwaarde betekent dat je (meestal) ongeveer 1 tot 1,5 cm extra naast de rand van het deel aftekent en die lijn doorknipt.


Stap 4:
Het maken van het rokje
Zie de tutorial op de site van FleeceFun. Ik wil absoluut niet de geweldige tutorial van Angel herschrijven alsof het de mijne is. It's a perfect tutorial from an amazing designer, so she takes the credits! Dat zou absoluut niet netjes zijn. Buiten dat is de tutorial heel makkelijk te volgen ook al is hij in het Engels, tevens zit er een videotutorial bij. Hieronder wel een aantal foto's van mijn voortgang.


Op dit moment hoef ik alleen nog maar de tunnel te maken voor de elastiek en deze in de tunnel te rijgen. En dan is ie af! Ik zal in de volgende post het eindresultaat laten zien.

PS: ik heb nogal vaak mijn voeten gefotografeerd zie ik... Zo sta ik toch nog op de foto ;)

4 opmerkingen:

Je@net zei

Dat ziet er al super leuk uit, Natalie. Wat zullen de pietjes er dit jaar mooi bij lopen.
Ben heel benieuwd naar het eind resultaat!

Nina-hobbysite zei

Leuk! En grappig dat je nu in je nieuwe huis al weer de slag te pakken hebt. Goede uitleg ook.

HaakBrei-n zei

Knap gemaakt zeg superleuk, en ben je al een beetje thuis in je nieuwe huis en omgeving? X Chantal

Julie Tucker-Wolek zei

Looks beautiful!!!!!