dinsdag 16 september 2014

Mijn allereerste Quiltles!

Gisteravond was het zo ver: mijn introductiecursus Quilten voor beginners begon. Oké, het zijn ook meteen maar 2 lessen maar ga zeker door! Ik vond het echt zo ontzettend leuk!!!
We waren met een fijn klein aantal, namelijk met 4 nieuwe cursisten. Allereerst kregen we ons eigen mapje waar een handleiding in zat, een lijst met Quiltwinkels én een tijdschrift.

Natuurlijk begint een introductieles met een heleboel uitleg. Maar al snel werden we betrokken bij het quiltproces: we mochten een klein stukje doorquilten. Wat was dat leuk! Lijkt wel een beetje op borduren. De quiltsters onder jullie zullen het daar missschien niet mee eens zijn maar de handelingen zijn ongeveer hetzelfde. En ik bleek ook nog eens talent te hebben! Het begon dus prima!
En daarna was het aan de slag! Iedereen koos een pakketje uit met een blokje. Deze heb ik gekozen, voornamelijk omdat ik de stofjes in het pakketje zo mooi vond.


Marleen (de lerares) had al wat voorbereidend werk gedaan waardoor we alleen nog hoefden te knippen (dus geen mallen maken en zo). En daarna was het spelden en rijgen geblazen!

Ik heb het blokje gisteren nog niet helemaal afgekregen, heb dus nog wat huiswerk voor volgende week... Het eindresultaat volgt dus nog

En als klap op de vuurpijl mochten we alvast een patroon uitzoeken voor de quilt die we wilden maken! Er kon gekozen worden uit een hele map met patronen maar deze sprong er voor mij uit:

Ik wil deze gaan maken voor als Sophie verhuist naar een groter bedje. Zo houd ik a) de druk laag (want dat duurt nog wel even, ze ligt prima in haar ledikantje) en b) heb ik wel een doel/bestemming voor mijn creatie.
Dus nog iets meer huiswerk voor volgende week: stofjes kopen. Nou, laat dat maar aan mij over ;)

Vandaag de stad in, op weg naar het voor Eindhoven en omstreken beroemde "smitje". Een geweldige winkel waar je je kont niet kunt keren, alles propvol staat maar waar ook over gezegd wordt: Als het Smitje het niet heeft kun je het nergens krijgen...
En inderdaad, ben geslaagd. Behalve lange smalle spelden en quiltnaaldjes ook 3 schattige stofjes gekocht:

Het fuchsia roze stofje heeft kleine sterretjes en deze ga ik gebruiken voor de centrale vierkantjes. Het bruine met roze bloemetjes ga ik voor de molentjes gebruiken en het witte (met hele kleine stipjes) daar weer omheen.
Kijk alweer uit naar de volgende les, kan ik ermee aan de slag!

Heb er in ieder geval alvast een werktitel aan gegeven:
Molentjes voor Sophie.




7 opmerkingen:

Je@net zei

Wat leuk dat je zo enthousiast bent, Natalie. Zo te horen heb je ook een erg leuke en leerzame avond gehad. Fijn!
En wat een gaaf patroon heb je uitgekozen voor je eerste echte werkstuk. Lijkt me een heel karwei, maar wat zal het mooi zijn als het eenmaal af is!
Heel veel succes ermee!

Tania zei

Wow, je hebt een mooie quilt uitgekozen!
Ga je quilten met de machine of met de hand?

Nina-hobbysite zei

Wat een leuk blog! En mooie stof en mooi project heb je gekozen. Veel succes.

Julie Tucker-Wolek zei

Sounds like a great time!! I want to learn how to make one!!!!

Brigitte Peetermans zei

Quilten is heerlijk ,he?
Je kan er zoveel creativiteit in kwijt.
Spannend ook omdat je nooit vooraf weet hoe het eindresultaat eruit zal zien.
Zoveel te meer verschillende soorten stofjes, zoveel te mooier.

Ik twijfel niet eraan dat de Sophie-molentjes heel leuk zullen worden.

Veel succes nog ermee!

Brigitte

Els04 zei

Geweldig knap van je!

Katrien zei

Oei hier hangt ook een aanbod van een quilt cursus aan de winkeldeur. Nu ik je enthousiasme lees, gaat het toch wel kriebelen hoor!