donderdag 28 augustus 2014

Carnaval 2015

Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen dacht ik dit jaar. Afgelopen carnaval had ik totaal geen zin om feest te gaan vieren, ik was daar geestelijk echt niet aan toe. Maar de volgende editie ben ik weer van de partij. De afgelopen jaren hadden we een thema: de mannen in witte krijtstreep "gangster" pakken en de dames als een soort meisjes van lichte zeden, dus veel decolleté, korte rokjes en dergelijke in de kleuren roze en zwart. Ik ga daar niet meer aan meedoen, gewoon omdat ik me er niet prettig in voel. Ik voel me bekeken, voor schut staan en ik hou er niet van om zo uitdagend gekleed te gaan. En het gaat er toch om tijdens een feest dat je je fijn voelt. Maar wat moet het dan worden? Toen ik net startte met/op Pinterest kwam ik heel veel inspiratie tegen en met name Steampunk sprong er echt tussen uit!

Wat is Steampunk?
Ik quote: "Het is ontstaan rondom de industriële revolutie, in de vorm van o.a verhalen en illustraties. Vliegende schepen, mensen met robotarmen etc Wat toen nog eigenlijk niet bestond/mogelijk leek, werd toch omschreven in deze verhalen. Tegenwoordig is het een geheel andere fantasie; Hoe zou de wereld eruit hebben gezien als de uitvinders van toen (19e eeuw) de technologieën van nu tot hun beschikking hadden gehad. moderne apparaten in een antiek jasje. of wat als elektriciteit nu nooit was uitgevonden? ... De kleding bij Steampunk doet vaak nog victoriaans aan. De sieraden en accessoires zijn vaak goggles, kettinkjes, klokjes, hoeden, broches, leer, koper, (nerf) guns, robotic armen e.d. uiteraard weer in de "retro toekomst" uitwerking. Uurwerken en tandwieltjes staan erg centraal in Steampunk (weer terug koppelend aan "wat als elektriciteit nu nooit was uitgevonden) en komen dan vaak terug in de sieraden & accessoires."

Nou, met name het tweede deel staat me enorm aan! Ik houd echt van die victoriaanse sfeer met mooie accessoires. En ik heb een heel leuk patroon gevonden waarmee ik mijn gekozen thema uit kan werken. Het is een patroon van Simplicity, nummer 1558:


Het patroon dat ik gekozen heb is diegene met de goudkleurige rok met ruches aan de achterkant, de witte blouse en het leren corset. Spannend!
Natuurlijk wil ik er niet al te veel geld er aan uitgeven, dus ik ga niet aan de slag met taftzijde en zo. Ik heb bij Deelen een mooi beige stofje gekocht met een lichte glans erover, 1 euro 50 per meter! Meteen maar 5 meter meegenomen, waarschijnlijk heb ik al 4 meter nodig voor de rok (die ruches kosten natuurlijk behoorlijk veel stof). Verder stof gekocht voor de onderrok. Niet van dat echte onderrokkenspul maar meer een stretchachtige stof. Ook goudgallon ingeslagen, ik ga namelijk dit jaar weer pietenpakjes maken voor Sophie en Indy. En natuurlijk hoort daar ook een pakje bij voor Ryan, mag er dus 3 maken! Ik heb tussen alle dozen gelukkig mijn naaidoos al gevonden dus kan een begin maken. Ik denk dat ik ga starten met het eerste pieten uniformpje, dit jaar wordt het een rokje met een giletje.
En voor het kleine manneke ga ik een giletje en een pofbroekje maken. Wordt dus allemaal vervolgd!

Ik ga dit jaar proberen er een soort tutorial van te maken, al maak ik dit jaar gebruik van patronen. Maar ik heb vorig jaar zo ontzettend lang gezocht naar een leuk pakje dat ik het zeker wil delen!



4 opmerkingen:

Je@net zei

Wat gaaf, Natalie. En wat ontzettend knap dat je zoiets zelf kunt maken.
Veel succes met al het naaiwerk!

Nina-hobbysite zei

Lijkt me erg leuk om te maken. En ik denk dat het thema dat je nu gekozen heb veel leuker is. Zou ik me ook prettiger in voelen. Veel succes!

Julie Tucker-Wolek zei

That is going to look FANTASTIC!!!!!!

Annemieke Jacobs zei

Oef spannend hoor! haha. Ben benieuwd....