maandag 24 maart 2014

Boekentip: Joris Tulkens - Vesalius

Vandaag wil ik graag een boek met jullie delen dat ik erg mooi vind.




Ik ben een fervent bezoekster van de bibliotheek en neem veel boeken mee iedere keer, vaak 6 tot 8 stuks. Die dáár enorm interessant lijken, of spannend, of grappig... om er lezende achter te komen dat dat voor mij niet altijd het geval is. Vaak heb ik dat bij pagina 10 al door, doordat ik bijvoorbeeld totaal niet in het boek kom, de eerste bladzijdes niet pakkend genoeg zijn of er simpelweg niets aan is. Ik moet tot mijn grote schaamte bekennen dat ik dan vaak de laatste bladzijdes lees. Die onhebbelijkheid heb ik trouwens ook bij enorm spannende boeken omdat ik niet kan wachten (tot ik alle bladzijdes gelezen heb) te weten hoe het afloopt. Of bij een liefdesroman... Erg hè... Zal heus niet de enige zijn die dat doet, hoop ik...

Dit boek had een veelbelovende flaptekst maar ik was toch een beetje huiverig dat de stof gortdroog zou zijn en de pagina's doordrenkt van te veel geschiedenisfeitjes. Niets is minder waar! De subtitel is bijvoorbeeld: een beroemd anatoom gevangen in de intriges van het Spaanse hof, en intriges zijn er! Zonder de clou te gaan verraden: Het speelt zich af in de 16e eeuw, aan het hof van Filips II en waar verraad, jaloezie, wraak en de Spaanse inquisitie een hoofdrol spelen. Naast natuurlijk Andreas Vesalius, een Brusselse arts die genoemd wordt als 1 van de grondleggers van de anatomie. Het leest lekker door, de schrijver gebruikt een stijl waarbij hij een mooie balans weet te maken tussen historische feiten (niet té veel), spanning (ja wat wil je met het hoofd van de inquisitie in een hoofdrol) en verdieping van de karakters.

4 opmerkingen:

janusje zei

Dankjewel voor de tip!
Als een boek me niet bevalt, ga ik vaak cursief lezen. Maar het einde eerst, nooit! Zelfs niet bij het spannendste verhaal. Ik hou dan wel niet op met lezen, waardoor het wel eens een gat in de nacht wordt.

Marjolein zei

Hoi Natalie,

Heb je gezien dat ik een berichtje voor je achter gelaten hebt bij de blogje van 20 mrt?
Groetjes Marjolein

miek zei

nee, dat doe ik nooit, het einde eerst lezen.
dan hoeft het hele boek niet meer voor mij hahahha
maar ik kan me voorstellen dat als het boek niks lijkt dat je dat dan wel doet. (als schade vergoeding van de verkwiste tijd hhahahha).
als ik een boek heel erg goed vind dan ga ik er extra lang over doen omdat ik het dan zonde vind om hem uit te hebben. dat is niet het geval bij spannnende boeken, die moeten uit, of het nou midden in de nacht is (bij wijze van spreken)
groetjs miek

Marjolein zei

Hoi Natalie,

Als je in blogger je account koppelt aan je emailadres, dan kan ik reageren via de reactie die je achter laat, dat is handiger.
Bedankt voor je compliment.
Groetjes Marjolein