donderdag 6 februari 2014

Mutsjes voor Malawi

Speurend door Blogland kwam ik terecht op het blog van Zaanse Zolder (alias Sylvia), waar ik een aantal mooie gehaakte mutsjes tegenkwam. In de post stond een link naar een andere blog (Maya's mamamaai) waar ik ook mutsjes vond. Maar beide blogs en beide posts maakten deze mutsjes voor een heel goed doel... Een brei-actie voor Malawi, en dan met name voor de pasgeboren baby's daar! Wat voor ons heel normaal is, is daar een uitzondering. Heel kort door de bocht: baby eruit, mutsje erop. En inderdaad, Sophie heeft de eerste week van haar leventje ook mutsjes opgehad, ze kon haar temperatuur nog niet goed vasthouden. Mama had ze natuurlijk al lang in huis, stonden namelijk op iedere geboorte-benodigdheden-lijst die ik in handen heb gekregen. Te koop bij iedere babywinkel en natuurlijk de oerhollandse HEMA. Ook in het ziekenhuis hadden ze er genoeg: daar kreeg ze, een paar minuten oud, haar eerste mutsje al op. Maar in Malawi is het anders. Het land en de bevolking zijn arm. De kindersterfte is heel hoog en veel baby’tjes worden te vroeg geboren. ‘Per 1000 geboren kindjes zullen er 80 sterven voor het eerste jaar.’ Veel aan onderkoeling omdat er geen mutsjes zijn om te verhinderen dat te veel lichaamswarmte via het hoofdje verdwijnt. En dat vind ik vreselijk! Daar probeert deze actie iets aan te doen: door mutsjes te maken. Liefst zo veel mogelijk! Bij de actie hoort een breipatroon (te vinden op beide blogs). Ik kan helaas niet breien, maar je mag ook haken of naaien. Wel is het belangrijk dat het mutsje past, je kunt als maat nemen je vuist of een grapefruit. Ik heb gebruik gemaakt van Sophie's pop Sophie (ja, goed gevonden van opa en oma). En ik heb gebruik gemaakt van mijn breiring, heb de kleinste maat genomen. O ja, je mag er geen versieringen op vast maken, dit in verband met de veiligheid. Dit zijn de 3 mutsjes die ik al af heb:



Ik ben zo blij dat ik een bijdrage kan leveren aan dit goede doel!
Dus mocht dit doel je net zo aangrijpen als het mij deed: doe mee!!!





4 opmerkingen:

Angèle zei

Dat zijn kleine mutsjes! Super zo'n actie en wat goed dat je meedoet. Ik ga er eens kijken.

Groetjes, Angèle

Viv zei

Wow, goed bezig! Een dikke pluim dat je dit doet, ik ga er ook eens kijken.

Groetjes Viv

Zaanse Zolder zei

oh zeg, ik zie nu pas dat je er zo een mooie blogpost van hebt gemaakt. Slim om dat met de breiring te doen !!

Anoniem zei

Is deze actie nog? Ik ben verslaafd aan de breiring. Maak graag wat mutsen voor goed doel. s.wander@planet.nl