maandag 4 november 2013

Het eerste pietenjurkje is af!

Yes! Mijn eerste zelfgemaakt kledingstuk is af. Ik heb nog niet vaak iets genaaid met mijn naaimachine, behalve de tafelkleden voor onze bruiloft en dat was meer omzomen. En voor het scrappen, maar dat hoeft niet netjes. Beetje heen en weer over papier of over vilt of stof, en dat mag best een beetje shabby zijn. Dus vond ik het toch wel een beetje spannend. Maar het is allemaal goed gegaan en toch makkelijker dan ik dacht. Zoals in de vorige post stond was ik op zoek naar een leuk pietenpakje voor ons meiske en voor mijn lieve nichtje Indy. En nu is er al eentje af!!!

De basis van het jurkje is een Pillowcase dress. Ik heb een hele handige (en duidelijke!) tutorial gevonden bij Sew Like my Mom.

Ik ben begonnen met de juiste maat te bepalen. Op de site staat een hele handige tabel (weliswaar in inches, maar dat is op zich makkelijk om te rekenen):



Je moet overigens niet vergeten de breedte te verdubbelen bij het knippen. Dat ging bij mij de eerste keer fout... Het wordt dan wel een héél smal jurkje...

Ik heb het jurkje gemaakt van donkerblauw velours de panne, dus het gedeelte van de tutorial dat gaat over strijken van de vouwen en zo heb ik overgeslagen, evenals de dubbele omslagen voor de naad. Ik heb de zijkanten 1 x gevouwen en toen vastgestikt. De rest van de basis is precies zoals de tutorial.

En dan begint het versieren! Ik wilde dat het eruit zag als tweedelig: een jurkje met een jasje. Daarom heb ik gouden band gestikt in de vorm van een bolerojasje. De kraag heb ik gemaakt van kant, gestikt ONDER het tunneltje van de linten. De roze stukken zijn eveneens van velours de panne en die zijn dan weer versierd met gouden rikrakband. Onderaan nog een kanten randje en het eerste meisje heeft een jurkje! Het versieren heb ik overigens met de hand gedaan.

De voorkant:





De achterkant:






Ik denk dat deze voor mijn nichtje Indy gaat worden, ik weet nog steeds niet of ik voor Sophie een donkerblauw met roze ga maken of een donkerblauw met lichtblauw...
Ik heb allebei de kleuren gekocht omdat ik over het algemeen niet zo veel roze koop voor Sophie en ik het lichtblauw er ook heel goed bij vond passen. Van de week eerst maar eens het tweede basisjurkje maken, ik hoef daarna pas te beslissen!

Ben heel erg blij hoe het geworden is, vind het (zeker voor de eerste keer) enorm goed gelukt!



Geen opmerkingen: